Jeśli zastanawiamy się, gdzie kupować kosmetyki, jak zostać stylowym, jakie gadżety dla kobiet warto nabyć, jak dbać o włosy, jak zadbać o siebie, czy jak dbać o zdrowie, często odpowiedzi szukamy w internecie. Trafiamy na strony, które wzbudzają nasze zainteresowanie, może zaufanie, aż w końcu wpływają na nasze decyzje zakupowe. Tak działa właśnie influencer marketing. I to właśnie influencerzy często pomagają nam podjąć decyzje w wielu kwestiach dotyczących naszego codziennego życia. Często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy, albo zwyczajnie nie zwracamy na to uwagi. Taka jest rola influencera, a kim w takim razie jest trendsetter i jakie jest jego zadanie?
Trendsetter – kim jest i kto może nim zostać?
Przyglądając się angielskiej definicji, trendsetter to po prostu osoba, która ustala trendy, jest prekursorem, ale podobnie jak influencer wpływa na decyzje zakupowe. Tak naprawdę, trendetterem może zostać każdy, ponieważ często rozmawiamy z innymi na temat marek, produktów, usług, polecamy lub odradzamy korzystanie z nich, dzielimi się opiniami. Robimy to jednak w swoim zawężonym gronie. Myśląc o influencerach czy trendsetterach, mamy na myśli osoby, które są rozpoznawalne w sieci, gromadzą wokół siebie grupę zainteresowanych danym tematem osób, z którymi łączy interakcja w formie chociażby komentarzy czy wymiany wiadomości prywatnych. Mowa więc o influencerach, blogerach (np. bloger modowy), czy celebrytach.
Wydawać by się mogło, że trendetterem może zostać osobowa lubiana, modnie ubrana, używająca drogich gadżetów elektronicznych. Okazuje się, że w znacznej przewadze trensetterkami są kobiety. Ponadto, często są to matki jednego lub dwojga dzieci. To one pokazują jakie modne ubranka dla dzieci wybrać, jakie gadżety dla kobiet ułatwiają życie, co stosować na odchudzanie (zwłaszcza, by zgubić brzuch po ciąży). Takie osoby są wiarygodniejsze, wzbudzają większą sympatię i zaufanie i chętniej korzystamy z ich rad.
W Polsce najpierw pojawił się termin “trendsetter”, a dopiero zaraz za nim kolejne, blisko z nim związane. Pierwsze to influencer (ang. influece – wpływać, mieć wpływ) oraz coolhunter, czyli osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem trendsettereów i influencerów do działań marketingu internetowego opierającego się na rekomendacji.
Influecer marketing a trendetterzy
Firmy już wiele lat temu zaczęły odkrywać, że współpraca z influencerami i trendsetterami jest strzałem w dziesiątkę. Tradycyjne reklamy już dawno przestały do nas przemawiać. Firmy muszą się więc uciekać do metod, w które będą zaangażowane osoby, których przekaz ma dla nas jakąś wartość. Nazywamy to marketingiem rekomendacji lub influencer marketingiem, od właśnie wspominanych już influencerów, którzy wpływają na decyzje zakupowe swoich fanów czy obserwatorów.
Trendetterzy często otrzymują produkt (często nowość wchodzącą dopiero na rynek), mają się z nim zapoznać, użytkować go i podzielić się własną opinią na jego temat. Naturalność i szczerość są kluczem w relacji z odbiorcami. Opinie trendsetterów mają również służyć budowaniu świadomości marki, wprowadzić zainteresowanie nią i pokazać ją w szerszych kręgach.
Kim zatem nie jest trendsetter?
Na pewno nie jest to osoba, która w sposób nachalny promuje produkt, który nie tylko nie jest wpisany w jej pole zainteresowań, ani grupy jej odbiorców, ale nie miała nawet okazji się z nim zetknąć lub przedstawia korzystną opinię (za którą otrzymała wynagrodzenie), mimo że jej odczucia były zupełnie odmienne.
Trendsetter jest osobą, od której wymaga się więcej niż od blogera czy influencera. Taka osoba powinna wyznaczać trendy na podstawie swoich subiektywnych odczuć, za któymi nie stoi wynagrodzenie czy wizja dalszej współpracy z daną marką. Od trendsettera wymagamy rzetelności i wiarygodności, niezależnie od tego, czy jest polecana przez niegotorebka skórzana, weekend w SPA czy sporty ekstremalne.